bloglovin kombinationskristus - Humor, sarkasm, katastrofer och djupa filosofier från två yra höns i olika de

På polackfronten!

Min polack (observera att jag kallar honom "min") är litegrann som ett exotiskt djur.
Han fascinerar mig, jag kan inte låta bli att ägna dagarna åt att kika litegrann på honom i smyg.
Jag vet inte om man ska kalla honom mångkulturell eller konstig-kulturell.
Igår försökte han prata med mig.
Eller ja, det gör han ju varje dag, men iallafall. (Igårkväll hade vi faktiskt ett flow, jag lyckades lista ut att han har tre barn hemma i Polen)
Men iallafall.
När vi var på väg tillbaka efter lunchen mötte vi Chefen i bilen.
Efter att jag bytt ett par ord med honom och åkt vidare vände sig min polack mot mig och började prata med sin flummiga hittepåtyska.
Jag förstod att han försökte beskriva något som hade med chefen att göra, men han använde ett ord som jag för mitt liv inte kunde förstå vad det var.
Efter att mina ögon blivit mer och mer glasartade och oförstående några tappra försök senare skrattade han bara åt mig och viftade bort det hela.
I min frustration över att vara så ofantligt trög kastade jag mig över chefen när jag fick syn på honom nästa gång.
Efter att jag förklarat situationen tittade han konstigt på mig och svarade att "det betyder liten eller ung. Men det är på italienska.."
Så nu förväntas jag inte bara förstå tyska, engelska och polska, nu ska jag föreställa Italienare också?!
Tar det aldrig slut?
Fast det mest fantastiska var när jag skulle åka med honom ner till Aldi för att han skulle kunna handla lite mat.
Jag förväntade mig ju att det skulle ta en stund, så jag strosade runt i godan ro.
Inte ens tio minuter senare kommer han och frågar om jag är klar och kilar iväg mot kassorna.
Upp på bandet lägger han
  • Smör
  • Tändare
  • En flaska vodka
Ingenting mer.
Hur polsk kan man bli?
Att tro att alla polacker är alkisar är ingen fördom. Det är sant.
Så numer, för att slippa kalla honom "polacken" tänkte jag ge honom ett nytt namn.
Dworek.
Han heter faktiskt något liknande, men har ingen aning om hur det stavas, så dworek blir.
Jag funderar förövrigt på att börja presentera honom som min pappa.
Sålänge ingen hör våra tappra försök till kommunikation lär det ju funka. Mina polska ögon nivet.
/ Fraj

Kommentarer
Postat av: melina

sv; haha vad menar du? :) ville bara uppdatera?

2011-12-09 @ 21:28:03
URL: http://melinalysholms.blogg.se/
Postat av: Louise

Svar: haha ja, skolkataloger är ju helt underbara, haha!

2011-12-09 @ 21:41:34
URL: http://louisedahl.blogg.se/
Postat av: kajsa

sv: det undrar jag med! :O

ganska knasigt haha!

2011-12-09 @ 21:54:11
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Dinah

Polska killar är för härliga med sin alkohol och massa ciggarettpaket och vitt bröd



2011-12-11 @ 01:05:21
URL: http://finadina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0